Toimintasuunnitelma 2024

1 Yleistä

Haagan seniorit ry on perustettu 21.11.1979, joten alkava vuosi on yhdistyksen 45. toimintavuosi. (Yhdistys on perustettu alun alkaen nimellä Haagan Seudun Kansallinen Eläkeläisseura ry.)

Yhdistyksen nimi muutettiin yhdistyksen sääntömääräisessä kokouksessa 24.10.2023 yksimielisellä päätöksellä muotoon Haagan seniorit ry, nimi rekisteröity PRH:ssa 28.11.2023.

Yhdistyksen kokoontumispaikka on Riistavuoren seniorikeskus, Isonnevantie 28 Helsinki.

Yhdistys on puolueisiin kuulumaton. Yhdistys toimii Kansallisen senioriliitto ry:n sääntöjen mukaisesti tarkoituksenaan edistää ikääntyvien ja eläkeläisten sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia sekä valvoa heidän oikeuksiaan liiton arvoja noudattaen.

2 Järjestötoiminta

2.1 Sääntömääräiset kokoukset

Yhdistyksen sääntömääräisessä syyskokouksessa 24.10.2023 on päätetty yhdistyksen sääntöjen muutoksesta, vuonna 2024 yhdistyksellä on yksi vuosittainen sääntömääräinen kokous 30.6.2024 mennessä. Yhdistyksellä on säännöissä määritellyt edustukset Helsingin kansallisen senioripiirin ja Kansallisen senioriliiton kokouksissa.

2.2.  Hallitus

Hallitus kokoontuu toimintavuoden aikana 8-10 kertaa. Järjestäytymiskokouksessa valitaan yhdistyksen toimihenkilöt.

2.3 Yhdistyksen toimintateema

Liittokokouksen vahvistama teema Elämäniloa ja voimaa on yhdistyksen ohjenuorana toimintavuonna 2024.

3 Varsinainen toiminta

3.1.  Jäsentilaisuudet

Hallitus esittää, että yhdistys kokoontuu jäsentilaisuuteen kerran kuukaudessa erikseen ilmoitettuna päivänä. Jäsentilaisuuksissa kuullaan esitelmiä, alustuksia sekä käsitellään ikäihmisille tärkeitä asioita.

Kesäkaudella ei ole kokoontumisia.

3.2.  Virkistystoiminta

Retkiä, tutustumis- ja teatterimatkoja tehdään mahdollisuuksien mukaan eri kohteisiin.

Jäsenten toivotaan osallistuvan Kansallisen senioriliiton ja Helsingin kansallisen senioripiirin järjestämiin kotimaan ja ulkomaan matkoihin, joista ilmoitetaan erikseen piirin tiedotteissa, liiton lehdessä PATINA sekä yhdistyksen ja piirin verkkosivuilla.

3.3.  Yhdistyksen kerhotoiminta

Kirjallisuuskerho jatkaa toimintaansa kevät- ja syyskaudella.

Lounaskerho jatkaa toimintaansa kevät- ja syyskaudella.

Muistikerho jatkaa toimintaansa kevät- ja syyskaudella.

Liikuntakerho jatkaa toimintaansa kevät- ja syyskaudella.

4 Tiedotustoiminta

4.1.  Jäsentiedotteet

Yhdistyksen toiminnasta tiedotetaan jäsenistölle kaksi kertaa vuodessa tammikuussa ja syyskuussa sähköpostitse. Saatavilla on myös paperinen jäsentiedote. Jäsentiedotteessa ilmoitetaan myös sääntömääräisen kokouksen päivämäärä.                                                                                                          4.2.  Kotisivut, Facebook, sähköposti, älypuhelinten sovellus

Yhdistyksellä on internetissä kotisivut, jossa ilmoitetaan yhdistyksen tilaisuuksista.  Viestimme myös Facebookin välityksellä ja sähköpostitse.

Yhdistyksen  toiminnasta saa tietoja myös älypuhelimiin asennettavalla Kansallinen senioriliitto ry -applikaatiolla.

4.3.  PATINA on Kansallisen senioriliiton jäsenlehti. Liitolla on myös oma Facebook-sivu.

4.4.  Jäsentilaisuuksissa tiedotetaan tarkemmin tilaisuuksista, aikatauluista ym.

5 Taloudellinen toiminta

5.1.  Jäsenmaksut

Yhdistyksen jäsenmaksu vuonna 2024 on 27 €. Tukijäsenten jäsenmaksu on 50 € ja oikeuskelpoisen yhteisön ja rekisteröidyn yhdistyksen tukimaksu 50 €. Senioriliiton jäsenmaksusta päättää liiton valtuusto. Jäsenmaksuun sisältyy jäsenlehti PATINA.

Yhdistys vapauttaa jäsenmaksusta 90 vuotta täyttäneet jäsenensä, jotka ovat olleet yhdistyksen jäseninä vähintään 10 vuotta. Kunniajäsenet ovat vapaita jäsenmaksusta. Kaikista jäsenistä tilitämme liitolle 17 € osuuden.

5.2.  Varainhankinta

Toimintakauden aikana voidaan järjestää arpajaisia.

5.3.  Avustukset

Haemme Helsingin kaupungilta toiminta-avustusta jäsentiedottamisesta aiheutuviin kuluihin.

5.4.  Talous

Taloudellinen toiminta ilmenee tarkemmin talousarviosta.

6 Muu toiminta

6.1.  Muistamiset

Yhdistys lähettää 80, 85, 90 ja enemmän vuosia täyttäville jäsenilleen henkilökohtaisen onnittelukirjeen. Muut muistamiset hoidetaan tilanteen mukaan.

6.2.  Koulutus

Yhdistyksen toiminnan tehostamiseksi ja toimihenkilöiden aktivoimiseksi osallistutaan mm Kansallisen senioriliiton ja Helsingin kansallisen senioripiirin järjestämään koulutustoimintaan.

6.3.  Jäsenhankinta

Tulemme edelleen panostamaan uusien jäsenten hankintaan. Rohkaisemme jäseniämme tuomaan senioriystävänsä mukaan toimintaamme.

7 Lopuksi

Hallitus toivoo jäsenistön runsaslukuista osallistumista yhdistyksen varsinaiseen toimintaan sekä aktiivisuutta toiminnan kehittämiseksi ja uusien jäsenten hankkimiseksi.

Helsingissä 14.11.2023